سفرنامه قونیه

سفرنامه قونیه آشنایی با مولانا

قونیه شهری مذهبی که در مرکز کشور ترکیه و در شمال آنتالیا و جنوب آنکارا واقع شده است. این شهر به برکت حضور پدر مولانا ( سلطان العلماء بهاء ولد ) به یکی از مراکز تدریس علوم دینی تبدیل شده است. مقبره ی مولانا که در حال حاضر به عنوان سمبل شهر قونیه از آن یاد می شود و مسافران تور آنکارا می توانند از این مقبره دیدن نمایند، در واقع محل سکونت پدر و خانواده ی مولوی به هنگام اقامت ایشان در قونیه بوده است. جهت مطالعه سفرنامه قونیه با ادامه این مطلب با هورامان گشت همراه باشید.

مقبره مولانا در قونیه

پدر مولانا پس از مرگ در همین خانه به خاک سپرده شد و مجالس سماع مولانا نیز در همین خانه برگزار می شده است. مولانا نیز پس از مرگ در همین مکان دفن شد. همچنین بهاءالدین، پسر مولانا، بعضی از اقوام و یاران و مریدان وی از جمله صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی نیز در این مکان آرمیده اند.

هر ساله دوستداران مولانا در 17 دسامبر مصادف با سالگرد وفات مولانا که شب عرس (Arus) نامیده می شود ( مراسم شب عرس در قونیه ) از اطراف و اکناف ترکیه و جهان بر مرقد او حاضر می شوند تا شاهد مراسم ویژه ی بزرگداشت مولانا باشند.

مراسم شب عرس در قونیه

مقبره ی مولانا دارای گنبد بزرگ سبز رنگ شانزده وجهی است که مخروطی در بالای آن قرار دارد. این گنبد در سال هزاروسیصدو نود و هفت میلادی توسط کارابان اوغلو ساخته شده و بر بالای آن با هنر کاشی کاری آیت الکرسی نقش بسته است.

در بالای در ورودی مقبره، این بیت شعر به زبان فارسی نوشته شده است: کعبه العشاق باشد این مقام | هر که ناقص آمد اینجا شد تمام

زمانی که وارد این فضای روحانی می شوی، درصف عاشقان مولانا، قدم به قدم با نوای نی و بوی عود، آهسته آهسته حرکت می کنی و در جلوی مزار یاران و مریدان مولانا ادای احترام می نمایی. سپس به مقبره ی مولانا، پسرش بهاء الدین و پدرش سلطان العلماء می رسی.

بعد افراد دیگری از خاندان و یاران وی را پشت سر می گذاری. در روی هر سنگ قبر کلاه و دستاری که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته به رسم یادبود و احترام قرار دارد. مقابری که فاقد کلاه مخصوص می باشند متعلق به بانوان است. پس از عبور از کناراین قبرها می توانید از موزه بازدیدکنید.

مقبره مولانا قونیه

موزه مولانا

در این موزه آثار به جا مانده از گذشتگان از جمله البسه، کلاه، تسبیح، جانماز، قرآن های دست نویس و کتب نفیس دیگر، دیوان حافظ و سایر اشیاء قدیمی به نمایش گذاشته شده اند. پس از بازدید از موزه، نهایتاً می توانی این فضای معنوی را پشت سر بگذارید.

بعد از مولانا به دیدار طاووس بابا (حکیم هندی که به اثرات دارویی نمک و بعضی گیاهان اعتقاد داشته و برای دیدن مولانا از هند به قونیه آمده است. طاووس بابا در قونیه ساکن شده و به جمع سالکان طریقت می پیوندد و در همان جا دار فانی را وداع می گوید. در کنار پنجره ی مقبره مقادیری نمک گذاشته شده است و گردشگران از آن می چشند)یکی از مریدان مولانا در محله مرام می رویم.

اگر با تور ترکیه به این شهر کشور سفر میکنید و قصد بازدید از موزه مولانا را دارید با همکاران ما در آژانس مسافرتی هورامان گشت تماس حاصل فرمائید.

منطقه مرام (Meram)

منطقه مرام (Meram) در واقع منطقه ی ییلاقی در حاشیه ی شهر قونیه است که محل زندگی تابستانی مولانا و مریدانش بوده و اشعار مثنوی در آنجا سروده شده است.

مجالس وجد و سماع نیز در همین محل اجرا می شده است. خانه ای متوسط که نسبتاً ساده تزئین شده و در کنار آن مسجد کوچکی بنا شده است. ایوان خانه مشرف به رودخانه و مناطق سرسبز و خوش منظره می باشد.

این خانه ی ییلاقی به همراه باغچه سرا ( مقبره ی کنونی ) از طرف سلطان علاء الدین جهت سکونت به پدر مولانا هدیه شده است.

این محله محله ای بسیار آرام و شبیه روستاهای شمال ایران زیبا و خوش آب و هواست و آنچه که بیش از هر چیز دیگر ذهن را مشغول می سازد آرامش این شهر است.

آتش باز ولی

آتش باز ولی : پس از دیدار مقبره حکیم هندی، عازم دیدار آشپز باشی مولانا آتش باز ولی می شویم. کسی که شوخی مولانا را جدی می گیرد و کرامتی مثال زدنی از خود نشان می دهد.

به گفته اهالی پس از نشان دادن کرامت توسط این مرد، مولانا در حق او دعا می کند هر که به زیارت تو می آید و نمک تو را می چشد، برکتش افزون خواهد شد و آرامش به او رو خواهد کرد. شاید هم از این روست که همیشه نمک های فراوانی را در مقابل مقبره آتش باز جهت برداشتن نمک تبرک برای زیارت کنندگان آتش باز نهاده است.

مولانا جلال الدین عظمت وجودی خود را پس از مرگ نیز به دوستدارانش نشان می دهد. رفتار خداوندگار گونه او با شمس، صلاح الدین و حسام الدین خود دلیل این مدعاست که عاشقانه عشق می ورزد بی آنکه ظرف وجودی طرف مقابل را در نظر بگیرد و این صفتی خدای گونه است.

مقبره مولانا قونیه

غرق در زیبایی حرمش می شویم و چقدر عاشق و چقدر مشتاق از سراسر جهان به دیدار این مرد آمده اند که در شب عروسی اش بدرقه اش نمایند.

پس از دیدار مرقد مولانا عازم تماشای مراسم سماع می شویم. رسمی از رسوم صوفیه که فرقه مولویه و دوستداران مولانا در قونیه تمامی تلاش خود را برای از بین نرفتن این رسم به کار می گیرند و الحق چه نیکو آن را حفظ کرده اند.

2 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها